Perfekt designet cykelinteriør til dit hjem
Af Kristian Krøyer/Jakob Zimmermann - 17. Juli 2024 - Video: Tons
Cykelinteriør med fokus på æstetik og funktionalitet
TONS er en banebrydende virksomhed, der har specialiseret sig i design og produktion af stilfuldt cykelinteriør. Virksomheden er grundlagt af den industrielle designer og arkitekt Kristian Krøyer, og har opnået stor anerkendelse for deres unikke produkter, der forener æstetik, funktionalitet og bæredygtighed. TONS har set en mangel på markedet og har udfyldt den ved at designe cykeltilbehør som er så stilfuldt, at man gerne vil have det stående fremme i sit hjem. TONS har et stort sortiment af alt fra laptop- og Ipad stands, cykelophæng, hjulophæng, holdere til briller, sko og hjelme, samt nogle virkelig flotte grafiske plakater, med ikoniske cykelstigninger som Col du Galibier, Passo dello Stelvio og Col du Tourmalet.
I dette interview vil Kristian Krøyer fortælle lidt om virksomhedens baggrund, de unikke produkter og fremtidige visioner for TONS. Vi dykker ned i inspirationen bag produkterne, deres designproces og hvordan de formår at kombinere æstetik med funktionalitet.
Foto: Tons
Hvad var den primære inspiration bag opstarten af TONS, og hvilken vision havde du for virksomheden fra begyndelsen?
"Inspirationen bag tons er dels interessen for cykler men også ønsket om at producere produkter på en mere fleksibel og bæredygtig måde end den traditionelle produktion i Asien.
3D print muliggør lokal “production on demand” hvilket minimerer den overproduktion som ofte gør at produkterne ender på tilbud (nogle gange under costpris)".
Jeg vil gerne høre om du har en baggrund inden for design, da dine produkter virkelig skiller sig ud med deres æstetik og funktionalitet?
"Jeg er uddannet arkitekt/industriel designer og har arbejdet med det i 25 år. Dels som design konsulent for firmaer som Samsung, LG og Sony og har været med i flere produkt startups som for eksempel Libratone".
Da navnet TONS blev valgt, hvad var så inspirationen eller betydningen bag det? Hvad repræsenterer det for dig og virksomheden?
"Det er bare en omskrivning af min egen tonser kørestil:) og det dækker også meget godt den no bullshit / no nonsense approach vi prøver at have til tingene i TONS"
"Vores produkter ligner nok lidt mere møbler end de fleste cykelprodukter. De er designet til at stå i stuen og ikke i skuret"
Hvordan udvikler TONS typisk idéer til nye produkter? Kan du tage os igennem processen fra den indledende idé til det færdige produkt?
"Det er en meget enkel process som går ud på at prøve en ide af så hurtigt og enkelt som muligt. Hvis det ser lovende ud arbejdes der videre på ideen. Da vi bruger 3D print er der ikke forskel på måden vi laver prototyper og færdige produkter. Dvs når vi er tilfredse med en “prototype” er den i princippet klar til produktion og salg. Vores bedst sælgende produkt er et resultat af en kunde der sendte et billede af en postet note og spurte som vi ikke kunne lave noget lignende. Tre uger efter var det klar til salg".
Kan du fremhæve nogle af de mest populære produkter og hvad der gør dem unikke?
"I starten lavede vi kun “zwift stands” men da sæsonen er kort ville vi gerne lave produkter der kunne sælges hele sæsonen hvilket bliv til vores bike wall mounts og gear organizers. Alle tre produkt kategorier sælger lige godt".
Hvad gør jeres produkter unikke i forhold til andet cykeludstyr på markedet?
"Vores produkter ligner nok lidt mere møbler end de fleste cykelprodukter. De er designet til at stå i stuen og ikke i skuret. Materialevalget er også anderledes da vi har et krav om at alle materialer skal være miljøvenlige".
Foto: Tons
Er der nogle spændende nye initiativer eller projekter du arbejder på og som du har lyst til at dele?
"Vi vil gerne lave flere produkter til “life around the bike”. Der er en bunke med ideer men det går pt lidt langsomt, fordi vi har travlt med at følge med mht at levere nuværende produkter".
Hvordan har kunder reageret på jeres tilgang med at bygge produkterne efter ordre, og har I bemærket nogen særlige fordele eller udfordringer ved denne tilgang?
"Det har der faktisk ikke været den store respons på. Tror kunderne går mest op i at få produkterne så hurtigt som muligt. Derfor producerer vi også altid en uge foran så vi kan sende de fleste produkter samme dag de bliver bestilt. Men som nævnt betyder der også at vi ikke producerer mere end der er efterspørgsel til og derfor ikke har behov for at lave black friday udsalg for at tømme et lager med gamle produkter. Det giver kunden en sikkerhed for at det produkt han/hun købte igår ikke lige pludselig kommer på udsalg i morgen. Det tror jeg vores kunder værdsætter".
Foto: Tons
Hvilket af jeres produkter er du mest stolt af og hvorfor? Hvad gør dette produkt særligt for dig?
"Tror det er den originale iPad Stand som jeg stadig synes er det flotteste produkt. Det er også det første produkt og der blev lagt en del energi i at få det hele til at lykkes. Det var en ret stor udfordring at kunne 3D printe produkter til en pris der kan konkurrere med kinesisk masseproduktion".
Hvad er dine største ønsker eller mål for fremtiden med TONS, og hvordan planlægger du at opnå dem?
"Det største mål er at bygge en sund virksomhed, bæredygtig måde mht miljø og økonomisk, og kunne blive ved med at lave noget vi synes er fedt. Da vi laver niche produkter bliver vi nødt til at sælge til “hele verden” for at få et stort nok kundegrundlag. For at kunne det bliver vi også nødt til at være et international kendt brand så det er også et mål. Det er en lang sej kamp men i tyskland som er vores primære market har vi et ret godt kendskab".
Foto: Tons
Hvis TONS skulle lave en helt anderledes type produkt, hvad ville det være, og hvorfor?
"Et pour over kaffe-setup;) fordi der passer perfekt ind i vores ambition om at blive et “life around the bike".
Kan du dele en sjov eller mindeværdig oplevelse fra din rejse med TONS indtil nu?
"Tons var egentlig bare et “hobby projekt” men en dag efter at jeg havde postet første billeder på instagram skrev Eric Min - CEO for Zwift - til mig at det lige netop var sådan nogle produkter der var brug for. Det var der beslutning om at gå all-in blev taget".
I sælger en masse lækkert tilbehør til cykelfolket, cykler du selv?
"Ja, når jeg ikke har gang i et startup:) Har altid cyklet MTB men nu er det mere road og gravel. Se Strava profil herunder:)"
Kan du fortælle os om et øjeblik, hvor en kunde gav feedback, som virkelig gjorde indtryk på dig?
"Kan ikke komme i tanke om en enkeltstående ting men vi kommunikerer meget med vores kunder - særligt på Instagram. Det er ret vigtigt - både i forhold til at forstår deres behov sådan rent problemløsningsmæssigt, men også for at forstå deres værdier og præferencer. Via instagram er konklusionen at vores kernekunde er en person i PNS(Pas Normal Studios) der poster om cykling, kaffe og fotografi".
Hvad er dit favoritcykelløb, og er der nogle særlige øjeblikke eller minder fra løbet, som du gerne vil dele?
"Pas. Har ikke kørt så mange løb udover MTB løb i nullerne. Det var bare hårdt :)
Hvis det er pro-tour løb så er det nok Paris–Roubaix og Strade Bianche".
Hvis du kunne invitere en hvilken som helst person, levende eller død på en cykeltur, hvem ville det være og hvorfor?
"Kunne være fedt at lægge sig i hjulet på Jan Ullrich og Armstrong en dag på Mallorca.
Jeg kan godt li "der Jan” - en ægte tonser. Armstrong er jeg egenlig ikke så vild med men de to sammen må være en ekstra oplevelse".
Foto: Tons
Vi søger cykelentusiaster!
Fra hyggelige cykelcaféer og innovative cykeltøjmærker til inspirerende Instagram-profiler og fantastiske mennesker på cykelrejser. Er du eller dit brand klar til at dele jeres cykelunivers med vores læsere? Kontakt os for et interview.